بهره گیری از آموزش همتا (Peer Education) به یک روش آموزشی مورد قبول و اثربخش در برخی از مراکز پیشرفته ی آموزشی درمانی دنیا مبدل شده است که استفاده از آن در آموزش پزشکی نیز فواید بالقوه ای به همراه خواهد داشت؛ به ویژه که فاصله ی کم سنی، درک بیشتر وضعیت موجود فراگیران توسط مدرس همتا، آشنایی با الگوی بیماری ها و معضلات بهداشتی شایع پیش روی فراگیر در مراکز بهداشتی و ...، موجب تقویت ارتباط بین مدرس و فراگیر می گردد. از سوی دیگر، کمبود عضو هیات علمی ثابت و با ماندگاری طولانی مدت در منطقه، تبدیل به یکی از معضلات همیشگی دانشگاه های محروم و تیپ ۲ گردیده است که رفع آن نیز توجه ویژه ای را می طلبد. با عنایت به مطالب ذکر شده و نیز سایر ملاحظات موجود در این حوزه، دانشکده ی پزشکی گناباد، با تصویب شورای آموزشی دانشکده و موافقت معاون محترم آموزشی و ریاست محترم دانشگاه، به انعقاد تفاهم نامه ی همکاری آموزشی با فارغ التحصیلان برتر آموزشی خود که در حال حاضر در منطقه به عنوان پزشکی عمومی مشغول به فعالیت هستند، مبادرت ورزیده است و پس از آموزش مهارت های مورد نیاز آنان همچون مهارت های مورد نیاز در تدریس، روش های یاددهی - یادگیری و ...، از این منابع انسانی ارزشمند، در جهت آموزش مباحث تئوری و عملی انتخابی به دانشجویان و فراگیران پزشکی در حال تحصیل خود، استفاده می نماید. البته این طرح در مرحله ی آزمایشی قرار داشته و در آینده با توجه به مشاهدات، بازخوردها و ... در خصوص ادامه ی آن در بلند مدت، تصمیمات مقتضی، اتخاذ خواهد شد.
بخش هایی از فرم تفاهم نامه ی منعقده با پزشکان عمومی فعال در عرصه ی آموزش دانشکده ی پزشکی.