دانشکده پزشکی
گروه فیزیولوژی فارماکولوژی
برنامه مدون ارزیابی دانشجو
مقدمه: تدوين برنامه مدون ارزيابي دانشجو و استفاده از روشهاي ارزشيابي متناسب با اهداف و توانمنديهاي مورد انتظار فراگيران از اهمیت بالایی برخوردار است. روشهاي ارزشيابي فراگير در هر گروه مبتني بر برنامه آموزشي دوره پزشكي و سند توانمندي هاي دوره پزشكي عمومي بوده و بديهي است هر گروه آموزشي با توجه به خصوصیات درس مربوطه از روشهاي مختلفي استفاده خواهد كرد. ارزیابی صحیح می تواند ابزاری مناسب برای ارائه بازخورد به دانشجویان باشد و نتایج ارزیابی دانشجویان به مدرسین و مسئولین برای برنامه ریزی در زمینه یاددهی- یادگیری کمک می نماید. در همین راستا برنامه مدون ارزیابی فراگیران دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گروه فیزیولوژی مبتني بر برنامه آموزشي دوره پزشكي و سند توانمندي هاي دوره پزشكي عمومي تدوین شده است.
اهداف ارزشيابي دانشجو در گروه فیزیولوژی فارماکولوژی مبتني بر كوريكولوم و سند توانمندي هاي دوره پزشكي عمومي و توانمندي و صلاحيتهاي مورد انتظار از دانش آموختگان به شرح زیر است:
• اطمینان از یادگیری دانشجویان
• نظام مند شدن ارزیابی دانشجویان جهت ارتقای کیفیت آموزشی
• ارائه بازخورد مناسب به دانشجویان
• بهره گیری از نتایج آزمونهای دانشجویان توسط اساتید
ساختار و تشكيلات كارگروه آزمون گروه فیزیولوژی:
کلیه اعضائ هیئت علمی و کارشناسان گروه در ارزیابی دانشجو، طراحی سیستم ارزیابی دانشجو، نظارت بر اجرای آن و نیز آنالیز کیفی آزمونها دخیل هسند.
تبيين روشهاي ارزشيابي مورد استفاده: (نظري، آزمايشگاهي، آسكي، لاگ بوك، mini-CEX، DOPS ، 360، فرم هاي ارزيابي شرح حال نويسي و رفتار حرفه اي)
انواع فعالیت های ارزیابی فراگیران
1- ارزیابی در طول ترم برای دروس تئوری
ارزیابی پروژه ها و تکالیف متناسب با اهداف آموزشی و آزمونهای کتبی در طی جلسات در طول یک ترم که می تواند
بخشی از نمره نهایی دانشجو را تشکیل دهد
لازم است در ابتدای ترم اساتید مشخص کنند که چند درصد از نمره نهایی درس به فعالیت ها اختصاص داده خواهد شد.
2- ارزیابی پایان دوره دروس تئوری
براسا س نظر اساتید و با توجه به اهداف آموزشی دوره از امتحانات کتبی استفاده می شود.
دروس عملی: در دروس عملی آزمون عملی ، بصورت آسکی برگزار می شود.
تبيين بكارگيري روشهاي ارزيابي تكويني و تراكمي (در طول و پايان نيمسال تحصيلي) در طرح درس و طرح دوره، ضمن مشخص نمودن ميزان هر نمره براي هر نوع ارزيابي
در طرح درس دوره زمان و میزان محتوای مربوط به آزمون تکوینی و تراکمی مشخص شده است و همچنین سهم نمرات ازمون تکوینی و تراکمی در طرح درس ارائه شده است.
مشخص نمودن سهم نمره هريك از فعاليتهاي فراگير در طول ترم در طرح درس كه به عنوان نمره پاياني در نظر گرفته ميشود (از جمله پروژه، حضور در كلاس، كوئيز و .....)
در طرح درس دوره ی هر یک از اساتید درصد نمره مربوط به حضوردر کلاس، کوئیزها و فعالیت های مربوط به سرچ و فعالیت های فوق العاده مشخص شده است.
نحوه بايگاني مستندات آزمون هاي تكويني و تراكمي (حداقل بمدت 3 سال)
مستندات ازمونها و کوئیزهایی که بصورت کتبی برگزار می شود توسط هر یک از اساتید بایگانی می شود و ازمونهایی که در خودازمون نوید و یا مرکز ازمون الکترونیک بر گزار می شود موجود است.
نحوه ارزشيابي دانشجو در دروس آزمايشگاهي و سهم هر بخش از آزمون (تئوري، عملي)، در آزمون عملي از چه مواردي پرسش خواهد شد، فراگير بايد آزمايش را بطور مستقل انجام داده و داده نهايي را گزارش نمايد، نمره گزارش كار، نمره حضور در كلاس، نمره عملكرد در آزمايشگاه و .......
در طرح دروس عملی سهم نمرات مربوط به گزارش كار، حضور در كلاس، عملكرد در آزمايشگاه و نمره ازمون پایان ترم مشخص شده است. در دروس عملی آزمون عملی ، بصورت آسکی برگزار می شود
نحوه ارزشيابي در دروسي كه توسط چند استاد ارائه ميشود (از جمله اينكه پيش از شروع ترم اساتيد سهم نمره خود از واحد مربوطه را مشخص كرده و در طرح درس به اطلاع فراگير برسانند)
در طرح درس دوره توسط هر یک از اساتید تعداد جلسات و محتوا و همچنین سهم درصد نمره ی هریک از نمره ی کل درس مشخص می شود.
تهيه تقويم زمانبندي پايش دوره اي دستورالعمل ارزشيابي دانشجو در گروه آموزشي (درجهت ارتقا يادگيري فراگير و ارائه بازخورد به دانشكده)
اطمينان از مشاركت ذينفعان اصلي (دانشجويان) در تدوين و ارائه پيشنهادات درخصوص دستورالعمل ارزشيابي دانشجو در گروه آموزشي (با بهره گيري از نظر دانشجويان در كميته دانشجويي توسعه آموزش پزشكي مستقر در EDO دانشكده)
ارائه سازوكار نحوه نظرسنجي از دانشجويان و اعضا هيات علمي پيرامون ارزشيابي هاي صورت گرفته
استفاده از پرسشنامه های طراحی شده
تدوين بلوپرينت آزمونهاي كتبي هر گروه مبتني بر اهداف و پيامدهاي دوره آموزشي
ايجاد زمينه و پيگيري توسعه استفاده از فن آوريهاي الكترونيكي در اجراي آزمونها در هر گروه آموزشي (مشخص كردن حداقل آزمون الكترونيكي كه بايد توسط هر استاد در هر نيمسال برگزار شود كه ميتواند بطور چرخه اي در ترمهاي مختلف بين اساتيد تقسيم شود)
هریک از اساتید حد اقل یکی از دروس خود را بصورت ازمون الکترونیک برگزار مینمایند.
تشكيل" بانك جامع سوالات" استاندارد در هر گروه
پس از تحلیل سئوالات آزمون استاندارد سازی سوالات و تشکیل" بانک جامع سئوالات " در صورت امکان انجام شود.
نحوه بررسي اعتراضات فراگير به آزمونهاي تكويني
پس اعلام نمرات در سامانه هم اوا اعتراضات دانشجویان بررسی شده رد و یا تجدید نظر می شود.
نحوه ارائه بازخورد به فراگير در آزمونها جهت ارتقا فرايند آموزش (بدين معني كه به فراگير بازخورد داده شود در كدام مبحث نياز به مطالعه بيشتري دارد)
در ازمونهای الکترونیک در پایان وقت جواب های درست نمایش داده می شود و بصورت حضوری اشکالات وسط استاد حاضر مطرح می شود و در ادامه، بحث در اتاق استاد ادامه می یابد.
نحوه برخورد با غيبت دانشجويان در آزمونهاي تكويني در صورت غیبت در ازمون، نمره صفر در ثبت می شود.